برای انیمیشن و مدل سازی گرافیکی مسایل شبیه سازی بسیار مناسب است . این برنامه به کاربر اجازه می دهد که اشیا مدل سازی به نام کاژول ایجاد کند که این ماژول ها سنگ بنای تهیه مدل هستند . تمام اجزا یک فرایند شامل منطق ، داده ، انیمیشن و جمع آوری آمار می توانند
ماژول هایی برای مشخص کردن فرایندی باشند که موجودیت ها از آنها می گذرند.
ARENA با ارایه الگوهایی امکان ساخت انیمیشن مناسب برای مسایل شبیه سازی را به سادگی فراهم می کند . الگوها دسته ای از ماژول ها می باشند که موجودیت ها ، پردازش ها و واژگان نوع خاصی از مسایل را در بر می گیرند . در این نرم افزار الگوهایی برای مهندسی مجدد فرایندهای تجاری، مراکز تلفن، ساخت و تولید با سرعت بالا، ساخت نیمه هادی ها و بسیاری کاربردهای دیگر به عنوان نمونه تهیه شده است.
ARENA دارای یک تحلیل گر ورودی و یک تحلیل گر خروجی می باشد. کاربر می تواند با استفاده از تحلیل گر ورودی داده های خام را مشاهده کند . تحلیل گر خروجی نیز برای مشاهده و تجزیه و تحلیل داده های شبیه سازی می باشد . همچنین ARENA ، ویژوال بیسیک شرکت مایکروسافت را پشتیبانی می کند و به کاربر اجازه می دهد تا از اطلاعات نرم افزارهای کاربردی دیگر مانند Excel استفاده کند یا خروجی های Arena را به این نرم افزارها منتقل کند.